BenQ ZOWIE XL2540
BenQ ZOWIE XL2540
2017.02.10. Játékra teremtve # BenQ Zowie XL2540

BenQ ZOWIE XL2540
Forrás: N.Á. (www.monitorinfo.hu)

A BenQ egyike azon kevés monitorgyártónak, amely az idén ki tudott hozni 240 Hz natív frissítési frekvenciájú monitort – kifejezetten gamerek számára. Ez messze a legnagyobb erénye a készüléknek, de azért pár extra szolgáltatást még sikerült a gyártónak beletennie.
A monitorok fejlesztése az utóbbi két évben több irányban is komoly lendületet vett. Persze az, hogy a hangsúlyokat hová teszik a gyártók, nagyban függ attól, hogy elsődlegesen milyen felhasználási területre szánják az adott készüléket. Nyilván teljesen más irányba kell tökéletesíteni a képfeldolgozásra, nyomatok képi előkészítésére, video-utómunkálatokra vagy a grafikai tervezésre szolgáló monitorokat, és különösképpen speciális kívánalmak merülnek fel a játékra szánt kijelzőknél. A játékélményt, illetve a játék megjelenítési minőségét lényegében három komoly tényező korlátozhatja a monitorok oldaláról (ha a felbontástól most eltekintünk). Az egyik a monitor bemenetére kerülő jel és a kép megjelenése/változása közötti késleltetés. A késleltetésnek van egy „érezhető” összetevője (hagyományosan ezt nevezik input lag-nek), és egy „látható” összetevője (amely a néhány ezredmásodpercnyi válaszidő következménye). Az input lag a tapasztalat szerint a legújabb gamer monitoroknál gyakorlatilag megszűnt probléma lenni (nem kelti a késleltetés érzetét még a legjobb játékosokban sem). Inkább akkor jelentkezik, ha a PC-t a játékos egy televízió bemenetére csatlakoztatja, azaz a monitort egy TV-vel helyettesíti, mivel a televízióknak többnyire jóval nagyobb a késleltetése. A válaszidőt szintén eredményesen szorították le a gyártók, különösen a TN paneleknél.
A másik az, hogy egy játéknál a videokártya által kiadott másodpercenkénti képkockaszám eredendően változó jellegű, részben magától a konkrét játék(program) lehetőségeitől és beállításaitól, részben az aktuális képtartalom-változásoktól (amit interaktív módon a játékos pillanatnyi aktivitása és reakciói vezérelnek), részben a PC építőelemek korlátaitól függően. Ez a jellegzetesség nagyon eltér az egyéb képforrások képkockaszámának stabil voltától, mert bár különböző képfrekvenciájú forrásokkal találkozhatunk (24, 25, 30, 50, 60 kép/s), de ezek fix, állandó értékek. A játékok változó képfrekvenciája a monitor fix frissítési frekvenciája mellett járulékos késleltetést, akadozást vagy képtörést okozhat, a függőleges szinkron be- vagy kikapcsolásától függően. A helyzet a frissítési frekvencia növelésével javítható (feltéve, hogy a PC alkalmas a nagyobb fps igényt kielégíteni), és/vagy a VRR (variable refresh rate, változó frissítési frekvencia) használatával, amit „dinamikus szinkronnak” vagy „adaptív szinkronnak” is neveznek. Jelenleg kétféle konkrét megoldása az Nvidia G-Sync és az AMD FreeSync technológiája.
A harmadik zavaró tényező a relatíve nagy sebességgel mozgó objektumok (és ilyenek a legtöbb játékban sokszor előfordulnak) képének „elmosódása” (motion blur), aminek szintén több oka van az LCD monitorok esetében. Ennek csökkentésében is kulcsszerepet játszik a frissítési frekvencia növelése. A nagy frissítési frekvenciák radikálisan csökkentik a mozgáselmosódást.

BenQ Zowie főbb gyári adatai:

  • Képernyő: 25”, LED háttérvilágítás
  • Panel típusa: Twisted Nematic (TN)
  • Natív felbontás: 1920 x 1080 pixel
  • Kontrasztarány: 1000:1
  • Max. fénysűrűség: 400 cd/m2
  • Válaszidő: 1 ms G2G
  • Frissítési frekvencia: 48 – 240 Hz (DP 1.2 és HDMI 2.0 bemenet), 50 – 144 Hz (DVI-DL és HDMI 1.4 bemenet)
  • Digitális bemenetek: DP 2.1, HDMI 2.0, HDMI 1,4, DVI-DL
  • USB hub: USB 3.0 upstream, 2 x USB 3.0 downstream
  • Dönthetőség: -5…+20 fok
  • Elfordíthatóság: 45 fok/45 fok
  • Magasságállítás: 140 mm
  • Rotáció: 90 fok
  • Méretek: 515 (446) x 570 x 226 mm
  • Tömeg: 4 kg, illetve 7,6 kg (állvánnyal és talppal)
Első pillantásra látható, hogy gamer monitorról van szó. Stabil és masszív állvány és talp, mindenféle állítási lehetőség: a képernyő magassága, dőlése, vízszintes elfordítása és elforgatása függőleges (álló) helyzetbe. A játékmonitorokra jellemző piros/fekete kombináció, bár visszafogottan, ezen a monitoron is megfigyelhető. Az összeszerelés példásan egyszerű, az állványoszlopot csak be kell pattintani a hátlapba, majd alul a talpra illesztve az oszlop egy szárnyas csavarral rögzíthető. A kábelek rendezett hozzávezetésére szolgál az oszlopon található, piros szegélyű kör alakú nyílás.
A készülékhez a gyártó mellékel két oldalsó árnyékoló lapot is a zavaró fények, illetve a környezeti megvilágítás hatásának csökkentéséhez (lásd az alábbi képet). A lapok tetszés szerint felszerelhetőek, vagy felszerelésüket mellőzhetjük. A monitor jól mutat ezekkel a „fülekkel”, és ha egyáltalán szükség van árnyékolásra, az valóban az oldalról jövő erősebb fényeket foghatja vissza, mivel a képernyő egyébként épp eléggé matt.
A szemből a monitorra eső szórt fényt a képernyő egyáltalán nem veri vissza észrevehetően, ez csupán akkor történhet meg, ha mondjuk direkt koncentrált fény éri a monitort, pl. közelről vakuval rávillantunk. A panel reflexiós karakterisztikája persze irányfüggő (ez más matt paneleknél is így van), tehát ha nincsenek fenn a fülek, akkor az oldalról lapos szögben jövő fények reflexiója a másik oldalról látható némileg – az árnyékoló lapokkal ez is kivédhető.
A monitor digitális képcsatlakozóit fentebb már felsoroltuk. Ezeken kívül az alsó csatlakozófelületen találunk egy analóg audiobemenetet és egy mini-USB portot az S Switch csatlakoztatásához (lásd később), továbbá a másik oldalon az USB upstream portot. Ezen túlmenően a monitor bal oldalán van 2 db USB downstream port, egy fejhallgató- és egy mikrofonbemenet. A csatlakozók fölött pedig egy kipattintható (stílszerűen piros) tartókart találunk a fejhallgató felakasztásához, amikor nem viseljük.
Az OSD menürendszer hamar áttekinthető és egyszerűen kezelhető. Nem árt tudni, hogy mielőtt a főmenübe belépnénk a kényelmes és komótos navigációhoz (jobbról a második gomb), a három baloldali gombbal alapértelmezett gyorsfunkciókat aktiválhatunk, sőt ezeket megváltoztatva egyedi gyorsfunkciókat is hozzárendelhetünk a gombokhoz. Ez a hozzárendelés a főmenüben a Custom Key 1, 2, 3 menüpontokban végezhető el. Alapértelmezésben az első gomb a Picture Mode, a második a Color Vibrance, a harmadik a Black eQualizer beállítására szolgál. 
Az imént beszéltünk a kiválasztott beállításokhoz való gyors hozzáférésről, ill. a beállítások gyorsabb elvégezhetőségéről. Játék közben azonban (de egyébként is) a monitor kezelőgombjainak mégoly gyors nyomkodása is kényelmetlen, nem beszélve a menüben való navigációról, ezért a BenQ ehhez a típushoz mellékelt egy ún. S Switch eszközt, amellyel még inkább felgyorsítható a beállítások változtatása vagy kiválasztása. Ez egy kábellel csatlakoztatható, némileg egérre emlékeztető, korong alakú szerkezet, amely a menühöz (az egyes menüpontokhoz) való gyors hozzáférést és a gyors beállítást segíti. Ha éppen nem használjuk, a talpon kialakított mélyedésbe helyezhető. Az S Switch kábelének végén egy mini-USB dugó van, amelyet a hátlap alján lévő megfelelő porthoz kell csatlakoztatni.
A TN LCD technológia a legrégebbi, egyúttal a legegyszerűbb és legolcsóbb paneltechnológia. Az újabb IPS és VA technológiák és ezek továbbfejlesztett változatai sok mindenben javítottak a TN technológiára jellemző hátrányokon, azonban közben a TN fejlesztése is folytatódott, és ma már sok mindenben felzárkózott a korszerűbb technológiákhoz. Mindazonáltal megmaradt némi hátrány két dologban: a betekintési szögtartományban és a színpontosságban (legalábbis a színpontosságra kivételesen igényes felhasználási területeken). Egyvalamiben azonban továbbra is fölötte áll a többi technológiának, nevezetesen a válaszidő nagyságában. A mai TN panelek válaszideje némi overdrive-val (válaszidő-korrekcióval) leszorítható 1 ms körüli értékre. Ez a tulajdonság egyenesen kínálja a TN panelt a gamer monitorokban való alkalmazáshoz, noha az IPS, sőt a VA panelek is sokat fejlődtek e tekintetben az utóbbi időben.
Az összes rendelkezésre álló forrás azt állítja, hogy az AMD FreeSync dinamikus szinkron használatára ez a monitor nincs felkészítve. Ezt elfogadva mégis kétségeink támadtak, mert a FreeSync aktiválása mind az AMD Radeon beállítások panel szerint (igaz, ez a panel csak a legújabb, december elején kihozott driver telepítése után elérhető), mind a monitor menüje szerint lehetséges.
Végül is konkrét játékok tesztelésével nem sikerült sem igazolni, sem cáfolni a FreeSync működést, de inkább az valószínűsíthető, amit maga a gyártó is állít, azaz hogy ez a monitor nem FreeSync-es. Hadd jegyezzük meg (és nem a monitor védelmében), hogy egy 240 Hz-es monitornál, és az azt 240 fps-sel meghajtani képes PC esetében a legtöbb új fejlesztésű játékhoz kisebb az adaptív szinkron jelentősége, mint a 60, 120 vagy 144 Hz-es monitoroknál. Pusztán a nagy frissítési frekvencia (a megfelelő grafikus kártyával és erős PC-vel párosítva) mérsékeli a járulékos lag-et, az esetleges akadozást vagy képtörést. Ezzel nem állítjuk azt, hogy egy 240 Hz-es monitorba nem érdemes beépíteni a FreeSync (vagy G-Sync) lehetőségét, mert csak a V-Sync-et bekapcsolva vagy kikapcsolva a frame rate nagyobb kilengéseitől függően az akadás és a járulékos késleltetés, illetve a képtörés előjöhet, csak a relatív súlya kisebb lehet.

Összegzés és értékelés

Egyértelműen játékra teremtett monitor, méghozzá az úttörők közül: különlegessége a natív 240 Hz frissítési frekvencia. Ezen túlmenően a TN panel 1 ms körüli átlagos G2G válaszideje (természetesen korrekció, azaz overdrive után) az elhanyagolhatóság határán van. Az input lag szintén kiválónak minősíthető, alatta van annak a késleltetésnek, amelyet a hard core játékosok érzékelnek. A fényerő szabályozása DC megoldású, így nem léphet fel PWM szabályozás okozta villogás.
A nagy frissítési frekvencia jótékony hatása a játékok változó fps-éből eredő hátrányokat legalábbis csökkenti, a mozgásreprodukcióban pedig látványos javulást hoz. Az LCD pixelek „sample and hold” működéséből eredő mozgáselmosódást a frissítési ciklus 16 ms-ról 4 ms-ra való csökkentésével nagyon hatásosan redukálja.
A mostanában a gamer monitorokban egyre gyakoribb FreeSync vagy G-Sync „dinamikus szinkron” képességével a gyártó nem ruházta fel ezt a típust (?), bár a tesztelt példány menüjében ennek ellentmondó beállítási lehetőséget találtunk.
 
 
 
 
© 2015 Cédrus Számítástechnikai Kft. Minden jog fenntartva. Készítette: Vision-Software Octopus 8 ERP, Integrált Vállalatirányítási és Ügyviteli Rendszer