Moza Racing R3 Szett
Az elmúlt időszakban volt szerencsém tesztelni a Moza R3 szimulátor szettjét. Bár rengeteg videójátékkal játszok, az autós / szimulátor játékok jelentősen kimaradtak az életemből. Így ez a teszt szerintem sokkal inkább egy kezdő, érdeklődő szemszögéből készült.
Először beszéljünk kicsit a gyártóról. Több mint egy évtizedes tapasztalattal rendelkeznek autó alváz technológiák terén, főleg aktív felfüggesztést illetően. Illetve közel egy évtizede gyártanak kamerákhoz gimbal rendszereket a megfelelő felvételek eléréséért. Ezek a szakterületek egy egyedi tudással ruházták fel őket, hogy belekezdjenek a szimulátor eszközök gyártásába.
Elsősorban force feedback kormányokkal foglalkoznak. Ez azt jelenti, hogy a kormány motorral van ellátva. A motor pedig képes szimulálni azokat a valós mozgásokat a kormányon, amiket egyébként is éreznék egy autóban. Kanyarban ellentart, érezhetjük ahogy a rázókövön haladunk, vagy esetleg ahogy belénk jön valaki. A gyártónak mostanra több bázisa is van különböző erőségű motorokkal. Ezekből én a legkisebb kezdő szettet néztem meg az R3-asat.

Az R3 szett egy force feedback bázisból, egy kormányból és egy pedál szettből áll, amin kettő pedál található. A bázisba van építve a motor, ami 3.9 Nm erővel bír. Bár ez a legkisebb erővel ellátott, már ez is remekül érzékelteti egy játékban, hogy mi is történik. Az első Forma 1 versenyem első kanyarjában gyorsan megtudtam, hogyha valakinek az oldalába megyek akkor bizony az én kormányom is elránt hirtelen. Ehhez kapunk egy konzolt is, amivel tudjuk asztalhoz rögzíteni egy fix 10-15 fok körüli döntésben. A bázis az, amiben a csatlakozások is találkoznak, a táp és az USB, amivel a PC-re vagy konzolra kötjük.

A szettben található kormány 22 gombbal és váltókarokkal is el van látva. Az én esetemben egy PC/Xbox szett volt, ami hivatalos Xbox licenccel is rendelkezik. Ez visszatükröződött egyes gombok kialakításán is. A felső részen található egy kis led visszajelző is mely a játékokban a fordulatszámot jelzi számunkra a realisztikusabb élményért. Egyébként a kormány egy egyedi gyors csatlakozóval van ellátva. Mely lehetővé teszi a könnyű cserét, ha szeretnénk egy komolyabb vagy más kialakítású kormányra cserélni. Minden bázis minden kormánnyal kompatibilis.

A pedáloknál kettődarab Hall szenzorral ellátott pedálról beszélünk, melyek előre fel vannak csavarozva egy vázra. Ez szabadon szétszedhető és átalakítható. Tudjuk kuplung pedállal is bővíteni a rendszert. Az előrelátást az is tanúsítja, hogy az egyik pedál a másikhoz csatlakozik, és csak egy kábel jön fel a bázishoz. Ha bővítjük kuplunggal akkor az is meglévő pedálhoz csatlakozik és nem kell extra kábelt felhúznunk a bázishoz.

Mint a cikk elején említettem, nem igazán játszottam mostanában autós játékokkal. Alaphangon talán az NFS Carbon és a Forza Horizon jut eszembe utolsó játékoknak, amik letudtak ültetni. Így most teljes kezdőként ültem oda ezekhez. A Moza viszont olyan élményt kínált, amitől izgalmassá, élvezetessé vált ez a játék stílus a számomra is. Szerencsére az Xbox Game Pass rengeteg opciót ajánlj a számunkra. Volt lehetőségem a legutolsó Forma 1-et kipróbál, a Horizon 5-öt és a Wreckfestet is. A force feedback sokkal élvezetesebbé teszi a játékot egy kezdő számára is. Amikor érezhető a sofőr számára, hogy egy kanyart mennyire vesz be jól, vagy hogy épp sikerült elkapnia az előtte lévő abban a kanyarban. Egy általános kormány csak középre próbál visszahúzni. Azonban ez a motoros ellentartás olyan visszajelzéseket tesz elérhetővé, amik nagyban segítik a sofőrt.
A Moza egy kiváló szoftverrel is megtámogatta az élményt. A Moza Pit House könnyen telepíthető, és jól átlátható. Első körben kapunk egy áttekintő képet az eszközünkről, kormány pedálok, bázis. Látjuk, hogy csatlakozva vannak-e, ami PC oldalról egy USB-t jelent, illetve egy külső táp van az egész rendszerhez. Azonban a szoftverben minden egyes részt külön is tudunk variálni. Külön variálhatjuk a pedálok görbéjét, a kormány gombjait, a bázis visszajelzéseit. Emellett rengeteg kiegészítővel rendelkezik már most a Moza szimulátor családja. Váltó, kézifék, bajuszkapcsoló és még sorolhatnám. Ezek mind külön füleket kaptak a szoftverben, hogy teljesen személyre tudjuk szabni. Emellett pedig a firmware frissítés is könnyű és gyorsan végbe vihető.
Ez a szett bár kezdőnek mondható a többi termékükhöz képest, egy professzionális és kiforrott élményt kínál a számunkra. A szettben minden megvan, ami szükséges ahhoz, hogy elkezdjünk játszani. Illetve egy olyan élményt kínál, ami bár terjed a piacon, szerintem még mindig inkább csak komoly szimulátor fanok ismernek igazán.
De mi az árnyoldala ennek az egésznek? Szerencsére nincs sok, de érdemes ezeken elgondolkozni. A pedál bázis el van látva nagyon jó gumitalpakkal melyek valóban nem csúsznak. Ugyanakkor a pedálok kialakítása miatt, alacsonyabban érdemes ülnünk, mint mondjuk egy sport autóban. Ha nem rendelkezünk egy szimulátor üléssel, akkor lehet kicsit barkácsolnunk kell, hogy igazán jól helyezkedjen el. A bázist tudjuk rögzíteni a szettben kapott konzollal. Itt is talán azt tudom mondani, hogy az elhelyezés lehet kicsit nehézkes. Egy Sit-Stand állítható magasságú asztalnál könnyebb belőni a megfelelő magasságot. Nekem fix asztalom van, így nem volt a legkényelmesebb, de nem is eget rengető a probléma.
A kompatibilitási lista folyamatosan nő, ugyanakkor egy két játéknál lehet először picit szenvedni kell a beállításokkal. Azonban ebben segítségünkre van a Moza Wiki oldala, ahol igyekeznek minden játékhoz megoldást kínálni. Ha már beállítottuk onnantól kezdve többet nem lesz problémánk.
Összességében mit is mondhatnék? Természetesen ezek a termékek nem mondhatóak olcsónak. Ugyanakkor egy igazán egyedi és fantasztikus élményt nyújtanak. Ahogy többször említettem, nem vagyok túlzottan autós játék fan, de még én is elgondolkoztam a szett használata után, hogy beszerzek egy ilyet. Személyes kedvencem a Wreckfest volt, beállítást követően a roncsderbi a force feedbackkel egyszerűen a legjobb stressz levezető játék lett egy hosszú nap után. Azok számára, akik alapból szeretik ezt a játék stílust, szerintem minden forintot megér beruházni rá. Azok, akik pedig csak kacsingatnak a téma iránt, ha van lehetőségetek bárhol kipróbálni szerintem biztos titeket is meg fog győzni.